Sista veckan i Cebu påbörjad och nyhet om stark tyfon..

Första dagen på min sista vecka i Filippinerna, väldigt sorgligt och väldigt mycket att göra den kommande veckan. Sedan mitt objektiv gick sönder här om veckan har jag använt Lejlas objektiv till min kamera för att kunna ta bilder. Igår gick dock ett av glasen på hennes objektiv tyvärr sönder därför har jag idag varit och köpt ett nytt.  Som tur är var det inte alls var dyrt och inget annat i objektivet hade gått sönder så det var en stor lättnad.


Jag har också varit och förlängt mitt visum idag vilket man måste göra när man har varit i landet i över 21 dagar. Jag fick betala ca 4000 pesos för visat och det motsvarar ungefär 650 kr. Stället man förlänger sitt visum på var i princip bara ett litet rum med väldigt, väldigt  många människor. Man behövde genomgå fyra olika steg  för att få sitt visum förlängt och som mycket här  i Filippinerna så tog det sättså lång tid. Jag tror jag var där i cirka 2,5 timmar. Man börjar dock vänja sig lite grann vid att saker tar väldigt lång tid här i Filippinerna.  

När jag äntligen fått mitt visum  förlängt åkte jag direkt för att handla till gatufamiljerna inför veckan.  Det var jätte mycket folk i affären idag och det tog också väldigt lång tid i kön. Kassörskorna tar ju både betalt och packar varorna åt dig. Ibland har de i och för sig en särskilld ”packare” som står nedanför rullbandet och packar dina varor, knyter dina påsar och lägger i en vagn åt dig.  Man får inte heller själv gå ut med sin kundvagn till sin bil eller till en taxi. Butikspersonalen kör ut vagnen dit och hjälper dig att packa in påsarna i bilen. 

Jag fick precis höra att det ska komma en ganska stark tyfon hit under morgondagen. Först sa de att det var en typ 1 tyfon men det ändrar sig tydligen väldigt snabbt och nu sa de att det är en typ 5. Jag fick dock berättat för mig att Cebu city är ett område som inte drabbas så hårt så jag hoppas de har rätt. Jag ska inte sticka under stolen att jag tycker att det känns lite obehagligt. Så obehagligt att jag till och med pratade med de andra tjejerna i huset om att jag kanske tar med min madrass och går in och sover hos dem om jag skulle ha svårt att sova. Jag tänker också självklart mycket på alla gatufamiljerna nu. De har alltid väldigt svårt att hitta skydd mot regnet i vanliga fall och om det också blåser kraftigt så gör det nog inte saken enklare. Jag pratade med Lejla och vi sa att vi får avvakta och se hur vädret är i morgon för att se om det är möjligt för oss att besöka dem då. Jag hoppas verkligen att vi kan det och att alla mår bra. Jag ska iallafall packa maten till dem nu så det är förberett och sen ska jag försöka sova lite. Kram och godnatt! 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0