Inhandling av nödvändigheter..

Eftersom jag inte började jobba förrän klockan tre idag tog jag tillfället i akt i morse att göra lite ärenden. Under min tid här hitills har jag observerat vad för saker som de på Parian och gatufamiljerna verkligen behöver.  De sakerna beslöt jag mig för att själv införskaffa idag för de pengar jag har fått i hop.  Sedan kommer jag bidrar med resten av pengarna så de får använda dem när de såsmåningom kommer vara i behov av något annat. 

Kläder går alltid åt, särskillt på Parian. När barnen på Parian förflyttas så får de alltid med sig något klädombyte för att de inte ska komma dit tomhänta så kläder "försvinner" därifrån hela tiden. På grund av detta inhandlade jag alltså ett flertal shorts och tröjor. 

Jag inhandlade också några fler skedar och glas till Parian för det finns inte så det räcker till alla när de ska äta. Jag köpte även en gryta till Ricky och Martins mamma som hon ska få i kombinerad hejdå-present och julklapp. 

Självklart kan inte bara Ricky och martins familj få en present när jag säger hejdå. Det ska alla tre gatufamiljerna få så till Annalous familj har jag köpt ett flak med halvliters vattenflaskor. Lejlas organisation har bidragit så att deras familj tidigare har fått en kylbox. Sedan dess har de sparat ihop pengar för att kunna köpa in vatten till den och börja sälja för att få i hop lite pengar, återigen med förhoppning att de ska kunna ta sig bort från gatan såsmåningom. Med min present kan de börja sälja på en gång och få hela vinsten på flaskorna vilket är 10 pesos istället för 2 pesos som är vinsten i vanliga fall.

Den "nya familjen" har väldigt många barn, närmare bestämt fem stycken så till deras familj har jag köpt ett nytt klädset till varje barn. Vi är ju fortfarande i fasen när vi håller på att lära känna dem så det var väldigt svårt att komma på vad för present som var passande att ge dem. 
 
Barnen på Parian har under en tid nu övat in gagnam-dansen som de ska uppträda med på en stor träff den 15 december. På dansuppvisningen ska barnen ha något kostym-aktigt på sig så därför köpte jag solglasögon till killarna och ett blom-diadem till tjejerna som de kan ha till sin danskostym som deras present. I morgon ska jag ge gatufamiljerna deras presenter och på Söndag ska barnen på Parian få sina. 
 
Eftersom det mesta är väldigt billigt här nere kunde jag köpa alla de här sakerna jag har skrivit om för ca 500 svenska kronor. Jag tror och hoppas att de kommer bli riktigt glada för dem. Vi hörs i morgon mina vänner, kram!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0